LogoLpp oblukove
O nás
Liga pár páru v Slovenskej republike je občianske združenie, ktoré učí symptotermálnu metódu (STM) prirodzeného plánovania rodičovstva (PPR) a propaguje neantikoncepčný životný štýl. Šíri ekologické dojčenie, podporuje rodinné aktivity a pomáha budovať manželské vzťahy.
Zistiť viac
 
Kontakt
 
Online kurzy STM
 
2% z dane pre LPP
 
 
 
Prirodzené plánovanie rodičovstva
Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) definuje prirodzené plánovanie rodičovstva (PPR) ako „metódy plánovania a predchádzania tehotenstva na základe sledovania prirodzene sa vyskytujúcich známok a symptómov plodných a neplodných fáz menštruačného cyklu ženy, s absenciou pohlavného styku v plodnej fáze, pokiaľ sa využíva s cieľom tehotenstvu predísť“.
Symptotermálna metóda PPR
Všetky metódy PPR sú založené na sledovaní plodných a neplodných dní počas menštruačného cyklu ženy. Jednou z najefektívnejších je symptotermálna metóda (STM). V organizme každej ženy prebiehajú zmeny sprevádzané známkami, ktoré umožňujú určenie stavu plodnosti. Iba v plodnom období môže viesť pohlavný styk k počatiu.
Dozvedieť sa viac
 
Kurzy / Prednášky
Najjednoduchší spôsob, ako sa naučiť symptotermálnu metódu PPR, je zúčastniť sa kurzu STM. Kurzy pozostávajú zo štyroch nävazujúcich stretnutí po dve a pol hodinách, približne v mesačných intervaloch. Ak máte zájem o zorganizovanie kurzu ve vašom okolí, kontaktujte nás. Budeme sa vám snažiť podľa našich možností vyhovieť.
Obsah kurzov
  • fyziológia ženskej plodnosti
  • pozorovanie a vyhodnocovanie príznakov
  • určovanie plodných a neplodných období
  • nepravidelné cykly
  • pomoc v docielení tehotenstva
  • ekologické kojenie a návrat plodnosti po pôrode
  • praktické vyhodnotenie záznamov normálnych i výnimočných cyklov
  • pohľad do morálnych otázok manželstva a sexuality
Najbližšie aktivity
Všetky kurzy a prednášky
Otvorené prihlášky na kurzy

Online kurz STM

Zobraziť viac

Prezenčný kurz STM

Zobraziť viac

Online kurz STM na dosiahnutie tehotenstva

Zobraziť viac
 
(časť o manželskej morálke)
Mária Schindlerová
 
Obľúbený autor, psychiater a stály diakon Katolíckej cirkvi Max Kašparů napísal viaceré knihy. Sú v nich povzbudivé inšpirácie a cenné postrehy. V knihe Do výšky volím pád je však niekoľko zahmlievajúcich tvrdení, ktoré sú v rozpore s učením magistéria Katolíckej cirkvi, a preto chceme dnes na ne v tomto príspevku upozorniť. Ide najmä o jeho vyjadrenia k sexuálnej etike, kde hovorí takto:
V oblasti manželského života a otázky umele regulovanej reprodukcie zastávam stanovisko: „Nielen, ale aj…“ Stotožňujem sa s názormi tých biskupských konferencií, ktoré odporúčali nielen rešpektovať pápežské učenie, ale taktiež riadiť sa vlastným svedomím.
Hoci v úvode hovorí, že nemôže mať iný názor ako Katolícka cirkev, predsa predkladá čitateľom postoj odlišný:
„…pápežské učenie v encyklike Humanae Vitae kladie v spásnej výzve i v pedagogickom zámere pred manželskú dvojicu vysoký morálny ideál – viditeľný, zreteľný a zrejmý. … Manželia vedia, čo je v tomto smere najdokonalejšie, a je na nich, na spojení ich viery, lásky, dobrej vôle a svedomia, ako vysoko k tomuto ideálu vystúpia.“1 
„…odporúčam im, aby v modlitbe úprimne a pokorne, bez sebectva a pýchy, zvážili svoju situáciu, poradili sa vážne so svojím svedomím a rozhodli sa. Svedomie musí byť posledným garantom ich konania.“2
Na inom mieste, kde Max Kašparů hovorí o tom, ako vníma prax manželov, rozdeľuje ich len na dve skupiny – na jednu, ktorí o metódach prirodzeného plánovania rodičovstva nič nevedia, a na druhú skupinu – tých, ktorí na týchto metódach postavili celú svoju kresťanskú dokonalosť. Mierne ironicky potom hovorí: 
„…život pretvárky, pýchy, tvrdosti a sebectva voči blížnemu sa veľkoryso prehliada, avšak teplomer na meranie bazálnych teplôt je predmetom hodným permanentnej adorácie. Mám niekedy dojem, že viac ako bazálne teploty si ním títo ľudia merajú svoj vzťah k Hospodinovi. A pritom je sexualita v Desatore až na šiestom mieste.“3
Po prečítaní týchto tvrdení sa mi vynárajú v mysli tieto reakcie: áno, sexualita je až na šiestom mieste, ale na prvom mieste je v Desatore to, či uznávam Božiu autoritu. Ak áno, potom konštatovanie, že „svedomie musí byť posledným garantom ich konania“, je zavádzajúce.
Nemôžeme obhajovať svedomie ako absolútnu autoritu a absolútne meradlo mravnosti konania. Znamenalo by to, že veríme vo vlastnú neomylnosť. Svedomie neurčuje, čo je dobré a čo je zlé, ním to poznávame. 
A čo dodať k ďalšiemu odporúčaniu Maxa Kašparů, aby manželia rešpektovali „nielen pápežské učenie, ale aj riadili sa vlastným svedomím“? Vari je mravná norma v rozpore so svedomím? Určuje ju Cirkev? Ona predsa nevytvára morálne zásady, ani neurčuje, čo je dobré a zlé. Ona nás orientuje, ako Matka a Učiteľka. Boh nás nenechal v neistote. Ako hovorí Scott Hahn:
„Neverím, že by nás Boh nechal s jednou knihou (Písmom) a svojím Duchom, zvlášť keď mohol predvídať anarchiu, ktorá by vznikla, keby tak neurobil. Zanechal nám svoju Cirkev, aby sa správne interpretovalo a zachovávalo Písmo.“4
Morálka nie je záležitosť osobných preferencií či názorov. Ak teda napr. manželia uvažujú nad používaním antikoncepcie, napr. prezervatívom alebo nad praktizovaním prerušovaného styku – lebo „cítia“, že by to mohlo vyriešiť ich problémy a na druhej strane vedia, že „Cirkev hovorí antikoncepcii „nie“, kde je pravda? Je možné, aby bola tam, aj tam? Alebo – logicky – je niektorý názor mylný?
Nemôžeme za objektívnu pravdu vyhlasovať svoje pocity. Správne svedomie je to, ktoré je v zhode s pravdou. Katechizmus nám odporúča osvojovať si Božie slovo, ktoré je svetlom na našej ceste, prosiť si dary Ducha Svätého a nechať sa viesť učením predkladaným autoritou Cirkvi (porov. KKC 1785).
Definuje morálne svedomie ako úsudok rozumu, ktorým človek poznáva morálnu akosť konkrétneho činu. (KKC 1796). Ale pripomína aj povinnosť formovať svedomie:
„Dobre formované svedomie je správne a pravdivé. Vynáša svoje úsudky v súlade s rozumom a v zhode s pravým dobrom. … Výchova svedomia je nevyhnutná, lebo ľudia sú vystavení negatívnym vplyvom a hriech ich pokúša, aby dali prednosť vlastnému úsudku a odmietli učenie predkladané autoritou Cirkvi“ (KKC 1783).
Ďalej hovorí Katechizmus o mylnom svedomí: 
„Keď je svedomie postavené pred morálnu voľbu, môže vyniesť alebo správny úsudok, ktorý sa zhoduje s rozumom a s Božím zákonom, alebo naopak, mylný úsudok, ktorý sa od nich vzďaľuje (KKC 1786). Človek je vždy povinný poslúchať istý úsudok svojho svedomia. Stáva sa však, že morálne svedomie je v nevedomosti. … Túto nevedomosť často možno pričítať osobnej zodpovednosti. Stáva sa to vtedy, „keď sa človek málo stará o hľadanie pravdy a dobra a keď hriešne návyky postupne takmer úplne zaslepia svedomie (GS 16)“ (KKC 1790, 1791).
John Kippley používa na ilustráciu mylného svedomia výrok Adolfa Eichmanna, ktorý riadil Hitlerovu kampaň masového vyvražďovania Židov. Na svoju obhajobu povedal: „Konal som podľa svojho svedomia.“ Môžeme tvrdiť, že Eichmann klamal? Možno naozaj uveril Hitlerovej idei o čistej rase. Ak to tak bolo, mal mylné svedomie. A predsa by sme povedali: „To nie je ospravedlnenie“.5
       Mylný názor Maxa Kašparů, že je na manželoch „na spojení ich viery, lásky, dobrej vôle a svedomia, ako vysoko k tomuto ideálu vystúpia“ celkom zreteľne vyvracia posynodálna exhortácia Familiaris consortio, ktorá vyjadrila vo svojom závere, že táto mravná norma nemôže byť považovaná len za ideál:
„…[manželia] nemôžu sa dívať na zákon len ako na číry ideál, ktoré sa má dosiahnuť v budúcnosti, ale majú ho považovať za príkaz Krista Pána, aby usilovne prekonávali ťažkosti. „Preto takzvaný ,zákon postupnosti‘ – čiže postupné napredovanie – nie je to isté ako ,postupnosť zákona‘; akoby v Božom zákone jestvovali rozličné stupne a formy prikázania platného pre rôznych ľudí a rozličné stavy. Všetci manželia sú v manželstve podľa Božieho zákona povolaní na svätosť. Toto vznešené povolanie sa uskutočňuje natoľko, nakoľko je ľudská osoba schopná s duševnou vyrovnanosťou a s dôverou v Božiu milosť a vo vlastnú vôľu odpovedať na Božie prikázania. Práve preto si Cirkev vo svojej vychovávateľskej starostlivosti praje, aby manželia predovšetkým jasne poznali učenie encykliky Humanae vitae ako záväzné pre svoj pohlavný život a aby sa úprimne usilovali vytvárať podmienky nevyhnutné pre zachovávanie tejto normy“ (FC 34).
Čo dodať na záver?
Poznám mnohé manželské páry, ktoré naozaj úprimne zápasia o mravnú čistotu. Mnohí majú zdravotné ťažkosti a objektívny dôvod, aby predchádzali tehotenstvu. PPR je pre nich prostriedok zachovania manželskej lásky a čistoty. Teplomer nie je pre nich premetom adorácie… Zdržanlivosť, ktorú prijímajú do svojho života, je vyjadrením lásky – tej lásky, ktorá sa vie zriekať, namáhať a obetovať sa.
Preto výroky Maxa Kašparů v tejto knihe ma veľmi sklamali. A nielen to, pociťujem ich ako úder pod pás „od vlastných“ všetkým, ktorí sa usilujú žiť s Pánom v dôvere, že On nám nechce zle a chráni naše dobro. Nik z nás netvrdí, že vďaka PPR žijeme bez hriechu… Bojujeme, padáme, vstávame, ale snažíme sa. Osobné zlyhania však tiež nie sú dôvodom na to, aby sme odmietli objektívnu pravdu a mravnú normu. Chcelo by sa mi slušne poprosiť: vy, ktorým bolo zverené poslanie, aby ste stáli pred nami ako predstavitelia Katolíckej cirkvi, nedávajte nám takéto údery. Potrebujeme od vás počuť pravdu, nie subjektívne názory, ktoré nás zneisťujú.
Spomínam si na Scotta Hahna, ktorý ešte ako presbyteriánsky pastor odmietol funkciu dekana fakulty, kým si nebol istý, že to, čo učí, je v zhode s pravdou. Sám o tom hovorí:
„…nie je svete nič, čo by som robil radšej, než učiť v seminári. Ale ja chcem vedieť, či učím pravdu. Pretože raz budem stáť pred Bohom a vydám počet z toho, čo som učil jeho ľud.“
 
Myslím na všetkých tých konkrétnych manželov, ktorí vytrvali napriek takýmto zavádzajúcim tvrdeniam a sú pre nás v LPP povzbudením, že služba, o ktorú sa usilujeme, má zmysel. Myslím aj na všetkých kňazov a diakonov a všetkých tých, ktorí sú nám manželom pomocou a orientáciou. Sme všetci „na jednej lodi“ a nemôžeme veslovať každý iným smerom.
Touto recenziou nechceme nikoho „potopiť“. Modlime sa za to, aby sme sa šťastne doplavili do nebeského prístavu!
 
Použité citácie:
1 Porov. Kašparů, M.: Do výšky volím pád, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství 2008, s. 127.
2 Porov. Kašparů, M.: Do výšky volím pád, s. 129.
3 Porov. Kašparů, M.: Do výšky volím pád, s. 126.
4 Porov. Hahn, S. a K.: Naše cesta do katolické Církve, s.77.
5 Kippley, J. F.: Sex and the Marriage Covenant. A Basis for Morality. Pracovný preklad v rukopise, archív Ligy pár páru, v
                       slovenskom jazyku nepublikovaný. 
 

Lektori

Benkovci, Pavol a Mária

Hlavná 47
059 18 KRAVANY

mobil: +(421) 915 910 434
+(421) 908 383 302
e-mail:
Čurková, Katarína

Studienka 383
908 75 Studienka na Záhorí

mobil: +(421) 903 714 479
e-mail:

O mne

Dibdiaková Zuzana

029 56 ZÁKAMENNÉ 933

mobil: +(421) 904 333 499
e-mail:
Dobríkovci, Pavol a Patrícia

Na hlinách 60
917 01  TRNAVA

mobil: +(421) 949 121 734 
skype: dobrikp
e-mail:
Dobrotková Viera

Hliny 1420/19
017 07 POVAŽSKÁ BYSTRICA

mobil: +(421) 948 849 119
e-mail:
Fojtíkovci, Pavol a Evka

Sadová 8/A
917 01 TRNAVA

mobil: +(421) 908 561 752
e-mail:
Garberovci, Branislav a MariaAnna

Kpt. Nálepku 42
082 22 Šarišské Michaľany

mobil: +(421) 949 342 395
+(421) 948 555 338
e-mail:
Glovaťákovci, Štefan a Monika

029 47 ORAVSKÁ POLHORA 77

mobil: +(421) 948 201 360
+(421) 948 948 010
e-mail:
Halušková Mária

Včielok 1081/21
029 52 Hruštín

mobil: +421 914 150 030
e-mail:
Holosovci, Pavol a Zuzana

Zvolenská 3
962 37 Kováčová

mobil: +421 905 185 836 (Pavol)
+421 904 886 283 (Zuzka)
e-mail:

O nás

Jakubcovci, Martin a Petra

Slowackého 20
821 04 BRATISLAVA

mobil: +(421) 910 968 223
e-mail:
Košťálovci, Peter a Zuzka

Sládkovičova 1216/35
957 01 BÁNOVCE NAD BEBRAVOU

mobil: +421 905 932 822 (Peter)
+421 908 616 352 (Zuzka)
e-mail:

O nás

Krafčíková Adriana

082 01 DRIENOVSKÁ NOVÁ VES 86

mobil: +(421) 910 560 671
skype: musikanasa
e-mail:
Kurillová Dáša

Kluknava 717
053 51 Kluknava

mobil: +(421) 904 331 646
e-mail:
Kuzmovci Miron a Lucia

Záborského 15
040 01  KOŠICE

mobil: +(421) 918 688 103
+(421) 911 169 352
e-mail:
Miková Katarína

044 42 KOŠICKÉ OLŠANY 2

mobil: +(421) 918 348 806
e-mail:
Naňovci, Jozef a Petra

Námestie Hraničiarov 6B
851 03 Bratislava

mobil: (+ 421) 948 305 802
e-mail:

O nás

Polačikovci, Kamil a Monika

Olomouc (ale už čoskoro Liptov)

mobil: +(421) 944 929 481
e-mail:

O nás

Predáčovci, Jozef a Simona

Slovenskej armády 15
953 01 ZLATÉ MORAVCE

mobil: +(421) 908 722 055
+(421) 915 971 191
skype: dodo_pr
e-mail:

O nás

Schindlerovci, Imrich a Mária

916 13  VAĎOVCE 268

tel: +(421) 32 779 0745
mobil: +(421) 907 433 305 
+(421) 907 787 018 
skype: ischindlischindlnb
e-mail:

O nás

Semanovci, Ondrej a Radka

M. M. Hodžu 7
026 01 DOLNÝ KUBÍN

mobil: +(421) 907 065 257
e-mail:
Slebodníkovci, Jaroslav a Adriana

Madridská 3
040 01 KOŠICE

mobil: +(421) 904 119 873
+(421) 904 583 922
skype: matoslebo
e-mail:

O nás

 
 
 
 
Poradňa
V poradni LPP vám ponúkame poradenstvo odborníkov ako aj overené skúsenosti zo života.
Uvádzané informácie verne prezentujú výsledky výskumov a odborných štúdií, avšak nemôžu a ani nechcú nahradiť lekárske vyšetrenie. Liga pár páru, prevádzkujúca túto webstránku, nemôže vziať na seba medicínsku ani právnu zodpovednosť za používanie uvádzaných odporúčaní.
Prejsť do poradne
 
 
 
mpsvar web
zachejsk
Partneri
vyveska banner
Podporujeme sa