Je možné pri využívaní STM praktizovať orálny sex s tým, že pohlavný styk bude ukončený prirodzeným spôsobom?

Dobrý deň,
ďakujeme za dôveru, ktorú ste prejavili LPP. Pri odpovedi na Vašu otázku je najprv potrebné vyjasniť a odlíšiť dva odlišné prejavy správania sa:
orálno-genitálny kontakt – ktorý nie je ukončený orgazmom mimo pohlavného styku,
orálny sex (nazýva sa aj orálno-genitálny styk) – je ukončený orgazmom bez pohlavného spojenia.

1. Orálno-genitálny kontakt
je akceptovateľný v rámci predohry k manželskému spojeniu. (To je, myslím, to, na čo sa pýtate). Ak je to obom manželom príjemné a ani jeden z nich nie je nútený, nie sú tieto praktiky nemorálne. Ale ak by subjektívne jednému z manželov bolo takéto správanie nepríjemné, nik nemá právo ho k tomu nútiť s tým, že „veď je to v rámci predohry dovolené“. Okrem toho, treba si byť vedomí, že orálno-genitálny kontakt môže veľmi ľahko viesť k orgazmu mimo kontextu pohlavného styku, preto si treba strážiť hranice. V konečnom dôsledku to znamená, že styk musí byť ukončený ejakuláciou muža do pošvy ženy, teda normálnym pohlavným stykom.
Ešte je potrebné spomenúť, že lekári varujú pred prenosnými infekciami – najmä vírusu Herpes I. a Herpes II., ktorými sa môžu prenášať infekcie, plesne, či kandidózy z úst do genitálií a opačne.

2. Orálny sex (orálno-genitálny styk),
ktorý je ukončený vyvrcholením - orgazmom muža mimo pošvy ženy alebo v pripade ženy orgazmom mimo kontextu kompletného pohlavného styku, nie je morálne dobrým skutkom. Pokúsim sa to objasniť bližšie:
Pohlavný styk je niečo viac, než len uspokojovanie sexuálneho pudu. Má byť znamením lásky, obnovením a potvrdením manželského sľubu, v ktorom sa muž a žena navzájom darovali.
Toto sebadarovanie nesie v sebe dva významy – zjednocujúci a plodivý. Tieto patria spolu rovnako ako dve strany jednej mince. Zjednocujúci význam má pohlavný styk vtedy, ak symbolizuje jednotu manželov na duchovnej rovine a plodivý vtedy, ak nie je vedome uzavretý životu, ak symbolizuje prijatie partnera ako potenciálneho rodiča.
Pri orálnom sexe nejde o akt lásky, ale o akt žiadostivosti. Nie je tu žiaden symbol sebadarovania a prijatia. Niekedy ľudia vyhľadávajú takéto nekoitálne praktiky len pre spestrenie svojho sexuálneho života a niekedy preto, aby prežili sexuálne vzrušenie bez rizika tehotenstva.
Vyhľadávať však rozkoš len pre ňu samu je prevrátené. V prirodzenom poriadku stvorenia je spojená možnosť splodenia s orgazmom. Mohli by sme povedať, že orgazmus je ako odmena, a ktorú má človek právo vtedy, ak je ochotný vziať na seba plnú zodpovednosť za svoje konanie, aj za možnosť odovzdávania života.
Pokiaľ manželia uznajú, žeby nebolo zodpovedné vzhľadom na okolnosti pozývať ďalšie deti do svojho života, majú morálne čisté riešenie – zdržanlivosť v dňoch plodných a vzájomné prejavovanie si lásky pohlavným stykom v dňoch neplodných. V dňoch zdržanlivosti, samozrejme, to neznačí, že sa majú sebe vyhýbať, môžu si prejavovať nežnosti, ktoré inokedy tvoria súčasť predohry k manželskému styku. Len je tu jedna podmienka, aby sa nimi nepriviedli k orgazmu, pokiaľ nechcú mať pohlavný styk. Tu už musia poznať vlastné hranice samotní manželia – obrazne povedané, nemôžu pridávať plyn dovtedy, že už nevládzu ubrzdiť.
Zodpovednosť je tu predovšetkým za to poznanie vlastných hraníc – niekoho vzrušuje nejaký dotyk viac, niekoho menej. Určite je prejavom lásky aj úcty, ak sa vedia manželia navzájom rešpektovať a komunikovať o týchto veciach.
Christopher West odpovedá v knihe Radostná zvesť o sexe a manželstve na takéto a podobné otázky. K otázke orálneho sexu hovorí:
„...Cirkevný pohľad nevyčleňuje pri intímnej predohre manželského styku pohlavné orgány ako objektívne nebozkateľné. Pod pojmom orálny sex sa však väčšinou myslí styk, ktorý hľadá a dosahuje orgazmus mimo súlože. Mnohé páry považujú takýto akt za želateľnú alternatívu normálneho pohlavého styku.
Orálna kopulácia (t.j. až po bod ejakulácie) nie je manželská. Nedochádza pri nej k jednote manželov. Nie je zavŕšením ničoho. Oddeľuje rozkoš orgazmu od zodpovednosti za plodenie.
Podporuje manželov sklon považovať ženu za vec. Orálny sex nie je a nemôže byť symbolom manželského zväzku a obnovením manželského sľubu.
Navyše, aj keď na samotnom orálno-genitálnom kontakte ako takom nie je pri predohre pohlavného styku nič zlé, takéto prejavy si vyžadujú najvyšší stupeň čistoty a úcty, aby nedošlo k znehodnoteniu dobra manželskej intimity. Takýto stupeň čistoty je možný, ale pomerne ľahko (najmä u mužov) môže dôjsť k prekročeniu hranice medzi láskou a žiadostivosťou. Okrem toho, ak manželskému partnerovi nie je také správanie príjemné, nesmie byť doň nútený. Nátlak na partnera robiť veci, ktoré mu nie sú príjemné – aj keď by neboli samy osebe objektívne zlé – je znakom nedostatku úcty k nemu. Jasne ukazuje, že bola dávno prekročená hranica medzi láskou a žiadostivosťou.“
Ak by ste mali záujem, spomínanú knihu si môžete objednať cez stránku LPP, prípadne sa dá kúpiť v kresťanských kníhkupectvách.
S pozdravom
Schindlerová Mária, etická poradňa LPP