knotzp.jpg

Kedysi dávnejšie som na internete zahliadla odkaz na článok, ktorý znel provokačne: vraj „Katolícky duchovný napísal kresťanskú kámasútru!“. Novinári sa čudovali tomu, ako môžu mať katolíci radosť a potešenie zo sexu. A vraj autor knihy „zašiel aj do grafických detailov“ a „láme ľady v téme, ktorá je vo veľkej časti cirkvi stále tabuizovaná“. 
Zaujalo ma to. Hoci išlo o katolíckeho autora, bola som spočiatku opatrná. Veď neraz som sa stretla s tým, že nie všetci autori, ktorí sa hlásia ku Katolíckej cirkvi, aj zdieľajú jej morálne postoje. Kniha ešte vtedy nebola preložená do slovenčiny. Internet ma doviedol na poľské stránky, ktoré páter Knotz, autor knihy, spravuje. Ako som sa tak poľštinou prelúskavala, stále viac mi tie texty boli blízke. Hovorili o kráse manželstva a o čistote v sexuálnom živote. Ukotvené v teológii tela Jána Pavla II. neboli teóriou odtrhnutou od bežných skúseností manželov. Smerovali k nádeji, že práve cez vzájomné sebadarovanie máme šancu stretnúť sa s Bohom.
Pri prvej návšteve Krakova som si knihu pátra Knotza kúpila, ešte v originálnom poľskom jazyku. Neviem, ako vyjadriť radosť, ktorú som mala z každej stránky. Po knihách od Johna Kippleya a Christophera Westa to bolo niečo, čo bolo veľmi blízke mojej vlastnej manželskej skúsenosti, aj skúsenostiam iných manželských párov, s ktorými sa v službe LPP stretávame. Teším sa, že táto kniha je už dostupná aj u nás. Stotožňujem sa s Dr. Andrzejom Derdziukom, profesorom a ve-dúcim Katedry dejín morálnej teológie z Katolíckej univerzity v Lubline, ktorý v predhovore napísal:
„Páter Ksawery Knotz je odvážnym duchovným otcom, ktorý vypočul stovky manželov a zamýšľal sa nad tým, ako im má správnym a účinným spôsobom predstaviť vznešenosť a zároveň realitu prežívania ich pohlavnosti. … Pozitívny pohľad na sexualitu v nej káže vidieť nielen bremeno a úlohu, ktorú je ťažké si plniť, alebo aj samotný pôžitok bez zriekania sa, ale predovšetkým dar, ktorý – ak je správne chápaný a pestovaný – prináša šťastie a vedie k vzdávaniu vďaky Bohu. Jestvuje tu teda potreba vydávať také knihy, ktoré z pohľadu skutočne katolíckej perspektívy predstavia manželský akt ako výraz vzájomného obdarovania sa.“
Úvodné kapitoly knihy predstavujú manželský život ako osobitnú liturgiu, ktorú slávia manželia na troch domácich oltároch: oltári modlitby, domáceho stola a oltári manželského lôžka. Páter Knotz vysvetľuje, ako manželská reč tela dokáže vyjadriť duchovné puto, a že ked sa na manželskú lásku hľadí čistým a hlbokým spôsobom, je čoraz jasnejšie vidieť, že ľudské telo v sebe ukrýva a vyjadruje čosi viac ako len procesy prislúchajúce svetu prírody. V týchto úvodných kapitolách čerpá aj z bohatstva Božieho slova – z knihy Tobiáš a z Piesne piesní.
V ďalšej časti knihy hovorí otec Knotz o slávení manželského aktu. Hovorí o ňom so všetkou úctou, a hoci sa dotýka podrobností, predsa, ako hovorí v predhovore o. Derdziuk, tieto sa „nestávajú výrazom erotiky“. Hovorí napr. o rozdieloch v naladení manželov v plodnom a neplodnom období, vysvetľuje to, čo učí Cirkev o zodpovednom rodičovstve. 
Poslednou časťou – niekedy najmenej chápanou – je časť, kde sa otec Knotz ako kňaz a spovedník venuje oblasti mravnej kvalifikácie skutkov z oblasti sexuálneho života. Kto prečíta pozorne kapitoly tejto časti, pochopí, prečo Cirkev nemá akýsi kódex, či zoznam ľahkých a ťažkých hriechov. Niekedy mám dojem, že by sme chceli poznať, čo je ľahký a čo už ťažký hriech preto, aby sme vedeli, „pokiaľ môžeme zájsť“. Otec Knotz vysvetľuje, že každý skutok je možné zhodnotiť až v perspektíve konajú-cej osoby. Preto navonok ten istý skutok môže mať rôzne mravné hodnotenie. V tejto časti podáva všetko v kontexte cirkevných dokumentov – čo je zas dôkazom toho, že Cirkev nikdy nenecháva manželov v neistote.
Ja viem, že niekedy si myslíme: Dokumenty? Knihy? Katechizmus? To je písané tak, že tomu bežný človek nerozumie, ešte možno nejakí teológovia...“ Ale predsa – možno to stojí aspoň za pokus opýtať sa seba samých: Aký máme my sami záujem poznať, čo Cirkev hovorí? Skúsili sme vôbec niekedy čítať a pochopiť napr. exhortáciu Familiaris consortio? Čo keby sme tak prekonali pohodlnosť a skúsili načrieť do tej pokladnice učenia Cirkvi, možno namiesto kritizovania kňazov za to, že „v kázňach o ničom takomto nehovoria, ale pri spovedi sa pýtajú“?
Kniha otca Ksawery Knotza nám bude v tomto snažení dobrým sprievodcom. Potom možno nielen pochopíme, ale aj sami vo svojich manželstvách prežijeme radostnú a oslobodzujúcu silu pravdy. 
Páter Knotz je kňaz a žije v celibáte – ale dokázal, že kňaz môže porozumieť manželom. Možno o to viac, že nie je ovplyvnený jednou vlastnou skúsenosťou, keďže nežije v manželstve. Je to možno podobné, ako keď žena dôveruje skúsenému gynekológovi – pôrodníkovi, hoci vie, že sám ako muž nikdy neprežil tehotenstvo a nerodil dieťa. Spolieha sa na jeho skúsenosti a o jeho medicínskej spôsobilosti pomáhať ženám nepochybuje len preto, že gynekológ je muž, a teda „neskúsil, čo to znamená byť ženou“.
Mám veľkú radosť z toho, že kniha Sex, ako ho nepoznáte je preložená do slovenčiny a dostupná v kresťanských kníhkupectvách. LPP ju má vo svojej ponuke literatúry a objednať si ju môžete cez internetovú stránku www.lpp.sk v sekcii Ponúkame.
 
 
 
 
recenziu pripravila Mária Schindlerová